Jag har ju tidigare antytt att mitt ben inte helt varit okej. Först trodde jag det bara var en liten överansträngning som skulle gå bort på ett par dagar men efter ett tag började det göra ont till och med när jag bara gick. Det onda satt på insidan av vaden – inte i muskeln men nästan i muskelfästet mot skenbenet ca 10 cm under knät. Jag antog att det var en benhinneinflammation som kommit pga att jag sprungit lite för långt lite för ofta och smörjde tigerbalsam som en galning. Men efter att ha haltat mig runt i två veckor och bara kunnat springa 5-6 km (och då med smärtor både under löpningen och långt efteråt) fick jag bita i det sura äpplet och konsultera någon som visste bättre. Han trodde det berodde på att jag överpronerar litegrann på höger fot och att jag på långa löpturer då sliter på vadens muskelfäste mot skenbenet. Han rekommenderade nya skor, kortare löpturer (what?! jag ska ju springa halvmaraton), vila (sucks!), ising, NSAID och ankellyft och stretching (oh, vad jag hatar dessa ankellyft och stretching).

Sagt och gjort. Nya skor inköpta (Nike Structure 15). Inlägg inköpta för säkerhetsskull. Ising. Ankellyft. Stretching. NSAID i små mängder eftersom min mage inte tål det. Och så vila (om man nu kan kalla 4 mils fjällvandring på två dagar för vila…).

Idag provade jag springa lite försiktigt – för första gång i mina nya skor och mina nya inlägg. And I’m back! Förut gjorde det ont från första löpsteg och ökade mer och mer ju fler kilometer som avverkades. Idag gjorde det inte ont alls i början men började murra lite efter 5 km. Inte helt bra alltså – men på god väg. Jag sprang bara 7 km idag och tog det vääääldigt lugnt. Men vart har min kondition tagit vägen?! Förhoppningsvis hinner jag träna upp både ben och flås till 16 juni… annars kommer E susa förbi mig utan minsta ansträngning. Och det vill vi ju inte ha någonting utav. Han ska minsann få jobba för vinsten 🙂

Dagens tips - post workout smoothie:
1 handfull färsk spenat
1/2 banan
1 tsk peanutbutter
1-2 scop proteinpulver
2 dl mandelmjölk

Mixa - drick. 
Låter kanske inte gott men smakar förvånansvärt bra.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Mikaela - in the world © 2013. All Rights Reserved.