Min Pilates instruktör gav mig hemläxa i hopp om att jag inte ska förfalla helt under sommarens gång. Hon har ju tidigare kallat mig sin pilates star eftersom jag var så duktig (!) och gjorde så snabb progression och jag vill ju inte göra henne besviken. 😉

Jag kommer ihåg att jag efter första gången hos henne kände mig klumpig som en elefant med noll koordination över armar och ben men 10 veckors intensiv träning har verkligen gett resultat. Nu är jag inte bara smidigare (fortfarande stel, men kanske inte som furu utan mer som en ungbjörk) och starkare (jag klarar nu att gör 30(!) armhävningar på tå utan att egentligen ha övat på armhävningar) utan jag har dessutom förbättrat min koordination och min balans. Pilatesen och Elaine har hjälpt mig att bli mer medveten om min kropp och mina muskler. Hon har lärt mig rätt teknik och vad jag ska tänka på för att inte skada mig och det är verkligen något jag kommer att ta med mig vidare i all träning.

Jag kommer verkligen att sakna mina Pilates timmar hos Elaine men hoppas att jag ska få möjlighet att fortsätta hos henne i höst. Det är definitivt beroendeframkallande!

Här är min homework om det är någon annan som har lust att hänga på:
(ni kan hitta beskrivningar och bilder på övningarna tex här eller googla!)
1. Single leg stretch (x12)
2. Double leg stretch (x10)
3. Single straight leg stretch (x8)
4. Double straight leg stretch (x8)
5. Crisscross (x8)

6. Side pikes (x12)

7. Kneeling side kicks (x10)
8. Side-kneeling bent knee circles (x10)
9. Side-kneeling straight leg pulses (x10)

10. Forearm Plank, push back and forth (x20-30)
11. Regular Plank – knees in, knees in with twist, spider with push up (x10 each)

12. Reverse pushup/Triceps dips (hold 30 sec then 30-40 dips)

Det tar mig ca 20 min att gå igenom det här programmet vilket jag tycker är lagom för ett hemmaträningsprogram. Mitt mål är att göra det 3-5x i veckan. Prova ni också!

2 Responses to Homework

  • Josefine says:

    Bra träningsprogram! Får jag testa i sommar. Har gjort lite pilates innan, men bara hemma till youtube-video som jag kopplat till tv’n. Har du testat pilatesboll? jag funderar på att köpa en samt några hantlar i olika storlekar så kan man köra styrka efter löppass nu i sommar (och spara in att förnya mitt träningskort!).

    • Mikaela says:

      Jag har inte kört så mkt med pilatesboll men har hört att det ska vara väldig bra. Hemmaträning är ett billigare alternativ om man klarar att hålla uppe koncentrationen och motivationen. Jag tycker om att kunna gå till ett gym och koppla bort allt annat. Hemma finns det så mkt annat som pockar på ens uppmärksamhet 🙂 lycka till med träningen och ha en sköööön sommar!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Mikaela - in the world © 2013. All Rights Reserved.