People who love to eat are always the best people.

Jag är ju sjuksköterska (det vet ni nog vid det här laget) och enligt min man så älskar jag allt som har med blod att göra (eeeh, tack älskling, du har exakt förstått vad jag jobbar med och varför jag älskar mitt jobb). Så här kommer lite information om blodgruppsdieten. Grundtanken är att lektiner (en proteingrupp som interagerar med kolhydrater i blodet) som man intar genom maten på olika sätt binder blodkroppsantigener hos olika blodgrupper och kan på så sätt skapa olika problem. En del forskning – oavhängigt gjort i både USA och Japan – stödjer denna teori medan andra menar att det är ren kvacksalveri (som alltid). Jag personligen – och som hälsocoach – kommer aldrig att förespråka enbart en eller en annan diet utan kommer fortsätta att uppmuntra till sunt förnuft och till att lyssna på sin egen kropp. Däremot tycker jag det är intressant att ta in alternativa tankesätt för att vidga våra vyer.

Som ni säkert vet finns det 4 olika blodgrupper – O, A, B och AB. Sedan kan man också vara RhD negativ eller positiv. Enligt blodgruppsdieten härstammar de olika blodgruppen ifrån olika tidsepoker som också utgör grunden till varför personer med en viss blodgrupp mår bra av att äta något som personer med en annan blodgrupp inte mår bra av.

O – blood type (old): 
Anses vara den äldsta blodgruppen (trots att annan forskning visar att blodgrupp A var den första) och tros härstamma ifrån jägartiden därav deras tolerans (och behov av) rött kött.

Styrkor: Personer med blodgrupp O anses vara starka, självständiga och målinriktade. De har ett tåligt och starkt matsmältningsystem och immunförsvar och anses lida mindre risk för cancer.

Svagheter: De har en liten tolerans till nytt kosthåll och nya miljöer. Immunsystem kan ibland vara för aktivt vilket kan resultera i autoimmuna sjukdomar. Personer med blodgrupp O är också extra utsatta för vete- och majsallergier/överkänslighet.

Hälsorisker: Hypothyroidism, artrit, koagulationsproblem, magsår.

Rekommenderat kosthåll: High-protein diets. Blodgrupp O är den blodgrupp som tål och mår bäst av rött kött pga sina starka matsmältningsenzymer. Bör också inkludera kelp, sjömat, salt, grönkål, spenat, broccoli och ananas samt undvika vete/majs, allt av bakelser, kidney bönor, linser, brysselkål, blomkål och senap.

Bästa träningsformen: Intensiv fysisk träning så som löpning, aerobic, martial art eller power yoga.

A – blood type (agrarian):
Denna blodgrupp utvecklades under jordbrukssamhället och dessa personer anses därför vara mer toleranta till kornmat än andra.

Styrkor: Personer med blodgrupp A anses vara bara på att samarbeta, noggranna, känslosamma och jordnära. De anpassar sig bra till nya kosthåll och miljöförändringar. Personer med blodgrupp A har ett matsmältningssystem och immunförsvar som effektivt tillgodogör sig näringsämnen i kosten när det är balanserat.

Svagheter: Känsligt matsmältningssystem och immunförsvar som lätt kommer ur balans.

Hälsorisker: Hjärtsjukdomar, cancer, anemi, lever- och gallproblem och diabetes typ 1.

Rekommenderat kosthåll: Personer med blodgrupp A är de personer som mår bäst av en vegansk/vegetarisk diet och bör därför inkludera sojaprodukter, böner, linser, frukt och grönsaker. De bör var försiktig med kött, mjölkprodutker, kidney böner, lima böner och veteprodukter.

Bästa träningsformen: Lugnande träningsformer så som yoga och tai chi.

B – blood type (balanced):
Härstammar från nomadtiden då man övergick mer och mer från jordbruk till boskap, därav dessa personers starkare tolerans till mjölkprodukter.

Styrkor: B-blodgruppen anses vara flexibel, allsidig och kreativ. De har ett starkt immunförsvar och hög tolerans till förändringar i både kosthåll och miljö. Starkt nervsystem och stresstålig.

Svagheter: Tendens till överaktivt immunförsvar.

Hälsorisker: Diabetes typ 1, utmattningssyndrom, auto-immuna sjukdomar (lupus, MS, etc).

Rekommenderat kosthåll: Allätare men bör undvika majs, linser, jordnötter, sesamfrön, vete och bovete.

Bästa träningsformen: Moderat tränings så som hiking, biking, tennis och simning.

AB – blood type (modern):
Anses vara den nyaste blodgruppen och personer med denna blodgrupp ska vara bra på att anpassa sig till det moderna samhället.

Styrkor: Lättanpasslig och tålig. Snabbtänkt. Tolerant immunförsvar. Upplevs av vissa som konstig eller utomjordisk.

Svagheter: Kan ha problem att bli förstådd av samhället. Upplevs mystisk. Känsligt matsmältningssystem. Ibland övertolerant immunförsvar som kan resulterar i en upphopning av infektioner i kroppen.

Hälsorisker: Hjärtsjukdomar, cancer, anemia.

Rekommenderat kosthåll: Blandat kosthåll med övervikt på grönsaker och sjömat. Bör undvika för mycket rött kött, kidney bönor, majs och bovete.

Bästa träningsformen: Blandad träning mellan lugnare och moderat träning.

Om ni är mer är intresserade av blodgruppsdieten kan ni ta en titt här

Disclaimer (eftersom jag bor där jag bor): Jag förespråkar alltså inte blodgruppsdieten på något sätt utan vill bara dela med mig av information till de som må vara intresserade. Alla experiment med era kosthåll under ditt egna ansvar. Då var det sagt. 

 

4 Responses to Blood Type Diet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Mikaela - in the world © 2013. All Rights Reserved.