IMG_8258

För många många år sedan hörde jag talas om Ayurveda för första gången och helt sedan dess har intresset och fascinationen funnit där. Det är svårt att förklara hur och varför något träffar ens hjärta och bara känns så rätt men när det händer så händer det.

Ayurveda härstammar ifrån Indien och kallas ibland den indiska folkmedicinen – men Ayurveda i sig betyder egentligen kunskapen eller läran om livet. Man pratar om flöden och energier, något som en del kan uppleva för flummigt och för abstrakt (jag har varit där själv) men ju mer man läser om denna filosofi desto mer inser man hur naturligt och enkelt det egentligen är. Allt handlar om att skapa balans – och det är precis det som jag så passionerat vill förmedla i min hälsocoaching. All ära till att pusha, peppa och “no pain, no gain” – men innerst inne handlar det om att lyssna på sin kropp och hitta den där balansen i livet som tolererar både ups och downs. Förstår ni vad jag menar? Balans för mig handlar inte om en rak linje, utan det handlar om att kunna balansera på den där linan även i upp- och nedgång. Att inte ramla av när det kommer en vindpust eller en regnskur utan att vara utrustad med stövlar och paraply (dvs cooping metoder).

Ayurvedan pratar om tre olika stereotypa kroppstyper, doshas, som kan kombineras på tio olika sätt. Om ni vill göra ett enkelt test kan ni gå in här. Att beskriva alla olika kombinationer skulle ta alldeles för lång tid men om du tar testet och vill ha lite mer djupare förklaring hjälper jag dig gärna. Grundtanken är att om man vet sin kroppsform (som inte bara innefattar den fysiska kroppen utan också det mentala och emotionella) så kan man balansera den med hjälp av årstiderna, dygnsrytmen, kosten, fysisk aktivitet osv.

Jag tex – är i princip så mycket Vata-person som man kan vara (med ett litet inslag av Kapha på det emotionella planet). Detta innebär att jag – som jag redan vet – har tendenser till att jobba för mkt och träna för mkt. Jag är rastlös och blir fort irriterad om ting stagnerar. Jag blir fort kall och kan lätt glömma bort att äta. När jag vet det här kan jag kan balansera mitt liv med att tex äta regelbundet och äta mer varm mat, göra yoga och meditation och vara medveten över att inte träna eller jobba för mkt. Allt det här är verkar ju vara ganska självklart men för mig var det ändå en aha-upplevelse att få saker svart på vitt. Tex, att springa långt och ofta passar egentligen inte min kroppstyp eftersom vata-personer är tunnare och skörare och lättare skadas men detta kan balanseras om jag är medveten om mina styrkor och svagheter.

En annan aha-upplevelse vi hade i det här hemmet är att E är en perfekt blanding mellan Pitta-Kapha men i princip inte har några Vata-egenskaper alls, vilket också förklarar våra extrema olikheter på många håll (att vi hållt ihop i 10 år är nästan ett under). Jag kan bli galen på hur långsamt saker går för honom medan han blir sur och stressad över mina ständiga hopp hit och dit. Efter att vi gjorde dom här testen tillsammans (perfekt relationsbonding!) kan vi på ett annat sätt se och acceptera varandra olikheter (nu för tiden kallar E mig alltid den lilla vintermänniskan när jag blir otålig och irriterad över att allt går så trööögt).

Här kommer en kort förklaring på det tre grundkroppstyperna:

Vata – även kallad Vinter
Det här är person som är lätt och tunn och som har svårt att lägga på sig kilon. Snabb men inte så uthållig. Kvick i sina handlingar, i sina aktiviteter och sitt tänk. Oregelbunden hunger, törst och energinivå. Rastlös och i behov av ständig förändring. Lär sig lätt men glömmer fort. I obalans visar vata-personer tendenser till att överträna och överjobba och är utsatt för sömnproblem, träningsskador och utbrändhet.

Bästa kosthållet:
Bör undvika för mycket råa grönsaker och kall mat.

Vata-höjande smaker:
Starkt, beskt och strävt

Vata-sänkande smaker:
Salt, surt och sött

Bästa träningsformen (den träningsform som denna kroppstyp har bäst potential inom): 
Fast-moving sports som kräver speed, agility och kortare energiutfall, tex handboll, sprinting, simming, tennis, dans och gymnastik.

Balanserande träningsformer (crosstraining för att upprätthålla balans):
Lugnare träningsformer så som yoga, promenader, hiking, golf och weight-lifting (för att förebygga skador).

Pitta – även kallad Sommar
Mittimellan i kroppsbyggnad, styrka och uthållighet. Företagsam med ett skarpt intellekt och välartikulerat språk. Bra matsmältning och skarp hunger och törst. I obalans kan pitta-personer blir hetlevrad eller en surpuppa. Pitta-personer har också en tendens att bli utbränd pga sitt starka engagemang.

Bästa kosthållet: 
Bör undvika för mycket yoghurt, fil, ost, salt och surt samt stekt och friterad mat.

Pitta-höjande smaker:
Surt, salt och starkt.

Pitta-sänkande smaker:
Beskt, sött och strävt.

Bästa träningsformen (den träningsform som denna kroppstyp har bäst potential inom): 
Träningsformer som kräver styrka, speed och uthållighet så som rock climbing, fotboll, surfing, skidor, basket, etc.

Balanserande träningsformer (crosstraining för att upprätthålla balans): 
Träningsformer som balanserar pitta-personers heta tävlingsinstinkt och istället fokuserar på lek och att ha roligt.

Kapha – även kallad Vår
Solid, kraftig och fysisk stark kroppsbyggnad. Den kroppstyp som lättast lägger på sig. Lugn och stabilt psyke. Stark uthållighet. Långsam att lära men extremt bra minne. Långsam och stabil matsmältning. Tolerant. Funderar länge över beslut. I obalans kan kapha-personer dra sig tillbaka, bli deprimerad, gå upp i vikt, bli tafatt och inte få någonting gjort.

Bästa kosthållet: 
Bör undvika för mycket kall, söt, tung och fet mat, mjölkprodukter, nötter och vete.

Kapha-höjande smaker:
Sött, surt och salt.

Kapha-sänkande smaker:
Starkt, beskt och strävt.

Bästa träningsformen (den träningsform som denna kroppstyp har bäst potential inom): 
Träningsformer som kräver uthållighet och mind-body-koordination tex kampsport, fotboll, mountain biking, volleyboll, etc.

Balanserande träningsformer (crosstraining för att upprätthålla balans): 
Träningsformer som balanserar kapha-personligheten att vara slow-to-start tex aerobics, basket, handboll, rodd, etc.

Ok, världens längsta inlägg är över. Den här vintermänniskan har koncentrerat sig tillräckligt länge nu och ska ut och springa en tur (ja, jag veeeet).

Tycker ni förresten det är intressant att läsa om sånt här?

7 Responses to Ayurveda in my heart.

    • Mikaela says:

      Tog du testen? Dom allra flesta är en liten blandning av allt med lite övervikt åt något håll. Hör av dig om du vill ha lite mer info! Kram <3

      • Petra says:

        Jo jag tog testet, jag var mest Vata med mycket Pitta i.
        Tycker en del stämmer, annat inte. Men så är det väl, jag får plocka lite av båda helt enkelt 🙂
        Kram 🙂

        • Mikaela says:

          Ja så är det alltid. Det går också att se på det olika delarna. Kanske du tex är väldigt Vata fysiskt men kanske väldigt Pitta emotionellt. Då kan du hitta en balans genom att tex göra vata-sänkande aktiviteter när du känner att du pressat kroppen lite hårt eller göra pitta-sänkande/vata-höjande aktiviteter om du känner att du blir för tävlingsinriktad, sur, etc. Det är ju en hel vetenskap runt hela filosfin så ju djupare man gräver desto fler aha-upplevelser får man 🙂
          Kram!

  • Alma says:

    Hej Mikaela!
    Har i dagarna köpt kokboken..Maten är min medicin..
    Där står det t.ex mat som är kaphasänkande och kaphahöjande matvaror. Det står oxå några meningar om hur man ska må när man ä i balans.T.ex kapha är i balans då man har frisk hud, somnar o vaknar tidigt, levande, lugn, .m.m..Men hur ska jag veta om jag behöver höja eller sänka min dosha och därmed äta höjande eller sänkande mat?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Mikaela - in the world © 2013. All Rights Reserved.