IMG_0305Starting point: Wrights Lake med 20 kilo på ryggen.

. . .

Alltså – fantastiska Kalifornien! ♥ Vi har haft en helt underbar helg tillsammans. Jag älskar känslan av att vara så nära naturen, bo i tält och bara vara. Att använda kroppen, svettas och få mjölksyra en hel dag för att sedan bada (naken) i en kall fjällsjö och käka mat i det fria på en primus = total lycka för oss två skogsmullar.

På fredag kväll körde vi 4 timmar tills vi kom till Wrights Lake, ca 20 min ifrån South Lake Tahoe. I och med att jag undervisar Pilates på fredag kvällar så kom vi inte iväg förrän efter kl 19 och var alltså inte framme förrän närmare midnatt så vi slog upp tältet i mörkret bara en liten bit ifrån vägen. På lördag morgon gick vi sedan från Wrights Lake (ca 2100 möh) till Smith Lake (ca 2700 möh) där vi hade sökt permit om att få övernatta (man måste ha permit i själva Wilderness). Gåturen var bara ynka 5 km men med ca 600 meters stigning tog det oss runt 4 timmar att fullföra. På internet står det att hiken är strenuous och med 20-25 kg på ryggen är vi beredda att hålla med. Utan packningen skulle vi nog snarare kalla den moderate.

IMG_0443Smith Lake ligger uppe i fjällen där bak.

. . .

Trailheaden startar egentligen på den sydöstra sidan av Wrights Lake men parkeringen där var full så vi parkerade vid Rockbound Trailhead (på den sydvästra sidan av sjön) och följde sedan Loop Trail innan vi kom in på Grouse Hemlock Trail/Twin Lake Trail. Ungefär halvvägs upp delar sig trailen och ungefär där börjar det också gå kraftigt uppåt.

IMG_0442Grouse Lake – så fantastiskt vacker!

Fram till Grouse Lake är trailen relativt bra och tydlig. Många tar en dagstur hit från Wrights Lake och utan tung packning bör det nog bara ta ett par timmar. För dagsturer finns det obegränsat antal permits (man kan söka dem online eller signera en vid trailheaden) och de ges mest ut för att dem ska kunna hålla koll på hur många som använder sig av trailen. Om man däremot vill övernatta behövs ett speciellt permit och jag tror att det endast delas ut 3 per natt.

IMG_0312På väg upp till Hemlock Lake

. . .

Stigningen efter Grouse Lake upp till Hemlock Lake är brant och stenig. Vi fick några regnskurar på vägen upp, därav ingen bild på Hemlock (vissa bilder är också tagna på vägen ned, därav olika klädval). Sista delen upp till Smith Lake var brutal med näst intill ingen utmärkt stig. Vi tog egentligen bara sikte upp och klättrade på granitstenblocken.

IMG_0313Smith Lake.

Väl uppe möttes vi av denna syn och då kändes allt värt besväret. Enda nackdelen med Smith Lake var att det var svårt att hitta bra tältplatser. Runt både Grouse och Hemlock var det utmärkta tältplatser där man fick slå upp tältet men runt Smith Lake var det fritt fram men desto svårare att hitta platser.

Till slut hittade vi en liten spot och var glada över att vi köpt ett nytt mindre (och lättare!) tält som faktiskt fick plats. Vårt gamla tält väger över 4 kilo och är stort som ett litet hus. Detta tält väger ynka 1.7 kilo och får plats på en yta på typ 220×120 cm.

Okej, det var lite om våran hike upp till Smith Lake. Nästa gång ska jag visa lite mer bilder ifrån området och sen bilder ifrån vår hike upp till Mount Price. Men nu får det vara nog för den här gången.

2 Responses to Desolation Wilderness – Smith Lake – part 1

• Emma Olsson says:

Wow, ser ut som en fantastisk runda! Jag önskar jag var mer modig och hikade mer men är så nervös för att gå vilse jämt :O

• Mikaela says:

Börja lite smått och följ en stig – då är det svårt att gå vilse 🙂 Så småningom kommer du att känna dig mer och mer säker. Hemma har man ju mobiltäckning i princip över allt så då kan du checka google maps om du tappar bort dig 🙂 Kram!