36+6 veckor gravid –> 6 veckor postpartum

I måndags blev jag officiellt godkänd att börja träna igen! Efter att ha haft nästan ett år med delvis träniningsrestriktioner pga IVF resan och sen bara minimalt kunnat träna under graviditeten pga utmattning och yrsel känns det stort att äntligen få börja igen. Så den här veckan – 6 veckor efter förlossning – får officiellt markera min start på vägen tillbaka.

Jag hoppas ni inte tycker det här bidrar till kroppshetsen för det är absolut inte det jag vill men jag tycker det är lite kul att kunna dokumentera och gå tillbaka själv och se hur det var. Det här handlar inte om någon viktnedgång utan om att jag vill få tillbaka min starkare och mer hälsosamma kropp som jag hade före jag blev gravid. Jag vill få tillbaka min braiga kroppshållning, min pilateskropp och min löparkropp. Jag vill kunna springa en halvmaraton igen men jag vill också ha ork att springa efter och ha kul med mina killar när dem blir äldre. Jag vill bevisa för mig själv att jag kan komma tillbaka och jag vill visa för mina söner vad hälsa är och hur en hälsosam livstil ser ut. 

Som ni ser har min kropp och min mage gått tillbaka helt otroligt snabbt. Jag förlorade mina gravidkilon nästan på en gång och är nu tillbaka till min pre-pregnancy vikt. Jag är så himla imponerad över kvinnokroppen alltså! Först skapar den två helt perfekta små människor och sen klarar den att komma tillbaka. Men låt er inte luras av min relativt platta mage – det finns absolut ingen corestyrka kvar där! Och min hållning är usel på grund av det. Igår var jag på min första pilatestimme efter graviditeten och jag fick snabbt bevisat att mina abs har varit på semester – men nu ska vi allt väcka dem till liv igen.

Jag är helt säker på att jag skulle kunna gå ut och springa 5 km redan idag men jag är också helt säker på att jag skulle skada mig väldigt fort och det är ingenting jag önskar. Jag har tre fingerbredds diastas (muskelseparation) från naveln och ca 5 cm upp. Helt normalt och förväntat, speciellt efter en tvillinggraviditet, men något jag måste tänka på och jobba med nu innan jag blir starkare. Hur otålig jag än är att springa, svettas och få högpuls så är jag fast besluten att ta det lugnt och säkert, bygga upp kärnmuskelaturen från grunden med professionell hjälp, yoga och pilates för att så småningom återgå till hårdare träning och löpning.

Jag kommer att dokumentera delar av min resa här och ni är välkomna att hänga med om ni vill.

So here we go…

Mål: Att fortsätta orka lyfta, bära, springa runt och leka med dessa grabbar. ❤️

4 Responses to 6 veckor postpartum – vägen tillbaka

  • Joanna says:

    Hej! Håller verkligen med om kroppens fantastiska egenskaper för återhämtning! (och uppbyggnad!)
    Jag har själv noll corestyrka (dock ej pga graviditet) och känner att det börjar bli dags att ta tag i det nu om jag inte vill att min hållning ska bli kronisk.. Därför är jag också mer än intresserad av din nya resa mot styrka. Du får gärna dela med dig av övningar och tips allteftersom, om du vill 🙂 Lycka Till!

  • Anna says:

    Mina magmuskler har också en rätt bra separation som aldrig läkte efter förra graviditeten och inte blev det bättre av en ny graviditet. Till att börja med kunde jag knappt resa mig från liggande, men det har förstås blivit bättre. Har dock noll bålstyrka ändå trots att bebisen blivit sju månader… Ska bli kul att höra hur du kommer tillbaka även om att springa marathon är det sista jag är sugen på. Corestyrka behöver ju alla ändå.

  • Carina says:

    Rekommenderar hypopressive exercises , fantastiska för delade magmuskler, bäckenbotten etc etc. Min mage var väldigt ful och hängig efter graviditet och snitt, men är nu efter ett år nästan som förut. Vanliga situps etc kan skada magmusklerna i det här skedet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Mikaela - in the world © 2013. All Rights Reserved.